Sam Raimi 1981-ben robbant be a köztudatba az Evil Dead (Gonosz halott) író-rendezőjeként. A film egy csapásra kultfilm lett és egyóttal pályára állította a rendezőt. Az Evil Dead franchise olyan mint egy őrült utazás, ahol a fröcsögő vér és a humor egyensúlya adja a sorozat egyedülállóságát.
Sam Raimi tehát 1981-ben mutatta be az Evil Dead-et, amely azonnal kultikus státuszt nyert a horror rajongók körében. Az alapfelütés nincs túlbonyolítva, egy fiatal társaság kibérel egy faházat Tenesseben, ahol furcsa dolgok történnek. Amikor az egyik srác, Ash (Bruce Campbell) egy különös könyvre bukkan, a könnyed nyaralás véres rémálommá válik. A korlátozott költségvetés ellenére a film jól operál egyedi kameramunkájával és a feszültség fokozásával és akár a komolyabb suspense műfaj alkotásai között is elfér. Azonban sajnos attól a ponttól, hogy megjelennek a gonosz élőhalottak, már érezhető a pénz hiánya és elég nehéz komolyan venni a filmet.
Az Evil Dead II újraértelmezte az első rész eseményeit, és az első pár percben némileg másként adja elő az addigi eseményeket. Bruce Campbell egyik nyilatkozatából tudjuk, hogy ennek a kavarodásnak jogi okai voltak. Ugyanis az első rész jogait egy másik studió birtokolta, így nem használhatták annak karaktereit, kénytelenek voltak pár percben "újraforgatni" a jeleneteket. Eszerint már csak Ash és a barátnője cuccolt be engedély nélkül a faházba egy kis romantikus élmény reményében. Ash rábukkan a könyvre és a már ismert események zanzásított változatával jutunk el az első rész befejezéséhez. Az ilyen alternatív történetváltozatok egyébként többször is előfordulnak a franchise során, de a későbbiekben megfelelő magyarázatot is találtak erre. A film attól a jelenettől folytatja, ahol az előző rész véget ért, immáron slapstick humorral jócskán megfűszerezve. Később megjelenik kompániájával a faház tulajdonosa és ismét elszabadul a gonosz. Ebben a részben van az a jelenet, amit Pizza Poppa karaktere felidézett, illetve ekkor születik meg a láncfűrész kezű ember, aki a franchise ikonikus figurájává vált. Itt már nem hagytak sokat a véletlenre, a film befejezése előre vetíti a harmadik rész eseményeit.
Az Army of Darknesst fantasy irányba tolták és még inkább a vígjátékra helyezték a hangsúlyt. A második rész kulminációja következtében Ash a középkorba kerül. A film elején először rabláncra verik, de előkerül egy jövendőlés és hamarosan már egy egész sereg élőholt ellen kell harcolnia. Fröcsögő vérből nincs hiány. Mit fröcsögő, ömlő, áradó vérpatakok jellemzik a filmet, míg Ash karaktere egy alpári, szexista, pöffeszkedő személyiségjegyekkel kerekedett ki, ami a folytatásra is rányomja bélyegét. A történetet mintha tudatmódosító szer hatása alatt alkották volna meg. Ha az előző két részt nem sorolnánk abba, az Army of Darkness már egy igazi trash film jellegzetességeivel rendelkezik. Az előző részhez hasonlóan itt is vannak anomáliák a történet folytonosságban, de a film végi jelenet erre talán magyarázatot adhat.
Több, mint húsz évvel később, 2015-ben az Ash vs Evil Dead sorozat hozott új lendületet a franchise-nak. Bruce Campbell visszatért Ash szerepébe és egy új csapattal karöltve vette fel a harcot a gonosz ellen. Ahogy a valóságban, úgy a filmben is meglátszik kiöregedett hősünkön az idő vasfoga. Egy átmulatott részeg éjszaka után, nem kis részben Ash tevékenységének hála, a gonosz ismét életre kel. Ash még mindig abban a boltban dolgozik, ahol évvel korábban tolta, de ahogy megcsapja a gonosz szele, gyorsan kereket oldana. A kezdetben vonakodó főhős mellé két fiatal munkatársa, Kelly és Pablo csapódik és Ash a sorozat folyamán megszokja a kezdetben nyűgnek érzett társakat. Igazi kis családdá formálódnak, akik mindent megtennének a másikért. A sorozat formátuma lehetőséget adott több állandó karakter szerepeltetésére is, így a furcsa halálesetek hírére Ash nyomába ered egy FBI ügynök, aki mindenképp le akarja kapcsolni a sorozatgyilkost. Személyes indíttatásból pedig egy titkozatos nő, Ruby is a nyomukban jár. Ezzel a sorozat tovább mélyítete Ash karakterét, és egyben az univerzumot is kiterjesztette.
Ahogy mindegyik film többé kevésbé eltért a korábbiaktól, úgy a sorozat is kicsit más hangvételt üt meg, azonban visszaemlékezéseivel és utalásaival mondjuk úgy, egyesíti és egységesíti azt. Koherens történetté gyúrja az eseményeket. Hangulatban leginkább a Supernatural sorozathoz tunám hasonlítani. Élőholtakat kinyíró csapat, egy autó és természetfeletti erők. És ahogy mondani szokták "monster of the week" elvre épül, évadonként egy-egy "boss fight"-tal lezárva. Az utolsó évad befejezése egy teljesen új irányt nyitott (volna) meg, amire azonban a sorozat kasza miatt már nem került sor.
Az Evil Dead franchise nem számít a klasszikus, nagy költségvetésű filmek közé, mégis meghatározóvá vált a trash és kultikus műfajokban. A franchise önmagában egy egyedi utazás, ahol az eredeti film kultikus horrorral kezdődött, majd az önmagát parodizáló második és a teljesen trash mélységbe süllyedő harmadik rész. Az Ash vs Evil Dead sorozat pedig ezt az univerzumot szilárdította meg és bővítette tovább. Ash az éppenhogy túlélő szerepből egy világmegváltó messiás étoszára emelkedik. Apró megjegyzés: Ha ezt az ívet nézzük, akkor tulajdonképpen a jóval későbbi Sharknado is hasonló utat járt be.
Még megemlíteném, hogy azóta megjelent pár "reboot" film is, amiket még nem láttam, de amennyire tudom, teljesen új karaktereket használtak. Amiért mégis idézőjelbe raktam a reboot szót, az azért van, mert Bruce Campbell nyilatkozatai alapján vélhetően mégis illeszkedik a korábbi filmek kronológiájába. Ebben az esetben csupán egy másik helyen, más karakterekkel, de ugyanabban az univerzumban történt eseményekről lehet szó.
Ash egyedi karaktere és a vérrel teli, humorral fűszerezett történetek a kult-horror rajongóknak felejthetetlen élményt nyújthatnak. Filmenként az első részt akár a klasszikus horror kedvelőknek, de az egész franchise-t baráti társaságban főként trash film maratonként ajánlanám. Önmagában a sorozatot a Supernatural-szerű filmek rajongói is fogyaszthatják. Az Evil Dead franchise a horror műfajának sajátos és elismert tagja, amely a kreativitás és az egyediség jegyében hozott létre egy olyan univerzumot, amely még évtizedek múltán is él és hat.